Geoblog.pl    malgosia    Podróże    Chile 2012    Valparaiso i Vina del Mar

Valparaiso i Vina del Mar

Chile
Chile, Valparaiso

Valparaiso to dość duże (niecałe 300 tys. mieszkańców) portowe miasto, oddalone o ok. 100 km od Santiago. Valparaiso położone na 42 wzgórzach, pełnych wąskich, krętych uliczek i kolorowych oryginalnych domów. Valparaiso wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a na wzgórzach zaczyna rozwijać się przemysł turystyczny, czyli hostele, galerie sztuki, sklepy z oryginalnymi pamiątkami. Na razie jest ich mało i nie niszczą unikalnego klimatu tego miejsca przypominającego, zarówno pod względem zabudowy jak i atmosfery krakowski Kazimierz, tylko w skali makro :-).
To drugie co do wielkości miasto Chile, a także baza chilijskiej marynarki wojennej. O ważności miasta może świadczyć fakt, iż siedziba chilijskiego parlamentu znajduje się właśnie tu a nie w Santiago. Zupełnie odmienna jest granicząca z Valparaiso Vina del Mar – równie duże, nowoczesne, poukładane miasto z szerokimi, prostopadłymi i równoległymi ulicami, kasynem, powstającymi w szybkim tempie wysokimi mieszkalnymi apartamentowcami. To także położone w niewielkiej odległości wybrzeże, mnie przypominające francuską riwierę – jachtowe kluby, letnie apartamenty na wynajem w zamkniętych osiedlach, prywatne baseny itp. Te baseny to jedyna szansa na kąpiel na chilijskim wybrzeżu gdyż woda w Pacyfiku z powodu zimnych prądów ma tu w lecie temperaturę bałtycką lub nawet troszkę niższą. Ja postawiłam sobie za punkt honoru wykąpać się w Pacyfiku, ale odpadłam po 30 sek. i zamoczeniu nóg do kostek :-).
Chilijskie wybrzeże w ogóle nie wpisuje się w obraz Ameryki Południowej jaki miałam - tzn. słońce, upał i ciepłe morze. Pacyfik jest lodowaty z powodu zimnych prądów morskich, poza tym od początku marca, czyli kiedy tutaj zaczyna się jesień temperatura powietrza wynosi rano ok. 18 st., jest pochmurno i bardzo mgliście, tak, że nie widać czasem na odległość 100 -200 m. Słońce wychodzi na parę godzin po południu, a w nocy robi się dość zimno.